Data z jízdních řádů GTFS: Co nabízejí a jak je využít?

TFS (General Transit Feed Specification) je globální standard pro jízdní řády veřejné dopravy, který se skládá z několika textových souborů ve formátu CSV. Tyto soubory obsahují strukturovaná data o veřejné dopravě, která lze využít k plánování tras, analýze dostupnosti nebo zlepšení služeb dopravní obslužnosti.

V Jihomoravském kraji jsou data GTFS dostupná jako otevřená data na portálu data.brno.cz. Mezi hlavní součásti GTFS patří:

  • routes.txt: informace o linkách, včetně názvu, čísla a typu dopravy (autobus, tramvaj, vlak).
  • trips.txt: konkrétní spoje na trasách, s údaji o časech a počtech jízd.
  • stops.txt: seznam zastávek s jejich názvy a GPS souřadnicemi.
  • stop_times.txt: časové údaje o příjezdech a odjezdech jednotlivých spojů na zastávkách.
  • calendar.txt: definice, ve které dny týdne a období roku dané spoje jezdí.
  • shapes.txt: geometrie tras ve formátu souřadnic, umožňující vizualizaci spojů na mapě.

Díky těmto datům lze provádět různé analýzy. Například v nástroji ArcGIS Pro můžete kombinovat data GTFS s analýzou pěší dostupnosti k zastávkám a vytvářet mapy oblastí, které jsou efektivně obsluhovány veřejnou dopravou. Tím získáte přehled o tom, jaká území jsou dostupná, což je klíčové pro plánování dopravy, rozvoj nových zastávek či hodnocení kvality veřejné dopravy.

Skvělý tutoriál pro práci a předtsavení GTFS dat je dostupný na https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/analysis/networks/create-and-use-a-network-dataset-with-public-transit-data.htm

Příklad analýzy dostupnosti: Parkoviště Skořepka, Brno

Na ukázkovém příkladu je analyzována dostupnost veřejnou dopravou z parkoviště Skořepka před Alzou v centru Brna. Z této výchozí lokality jsme zkoumali, jak daleko se lze dostat kombinací pěší chůze a veřejné dopravy během 30 minut ve všední den a o víkendu.

  • Ve všední den: Díky vyšší frekvenci spojů jsou pokryté oblasti výrazně širší. Lze dosáhnout i okrajových částí města a příměstských oblastí.
  • O víkendu: Kvůli nižší intenzitě spojů a delším intervalům dochází ke snížení pokrytí. Přístupná je především centrální část města a blízké okolí.

Tato analýza ukazuje, jak se dostupnost mění v závislosti na denní době a frekvenci spojů. Jejím výstupem jsou mapy vizualizující oblasti, které lze z daného bodu obsloužit, což může být cenné pro plánování parkovišť typu P+R nebo optimalizaci jízdních řádů.

Pokud se chcete dozvědět více, neváhejte využít dostupná GTFS data na data.brno.cz a objevte jejich potenciál pro vlastní projekty!

1 komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*