Urban Mobility day Zvolen aneb Přijďte pobýť.

Jak říká lyžařka Peťa, přijďte pobýt, a přesně tak jsem to udělal ve dnech 28.–29. 5. 2024. Dostali jsme pozvání na konferenci Urban Mobility Day ve Zvoleni. Dostal jsem opět důvěru reprezentovat MMB na této akci, a tak jsem vyrazil se svou prezentací na téma využití dat Bikesharingu do světa.

Cesta do středu Slovenska

Na cestu jsem vyrazil v úterý ve 12:00 od Grandu žlutým expresem. Tentokrát jel dvoupatrový vlak, avšak já jsem měl místo v dolní části (bezpečnější). Cesta probíhala standardně, avšak byl jsem usazen hned vedle záchodu a kávovaru, takže se mi za zády míhal jeden cestující za druhým. Za necelé dvě hodiny jsme dorazili do Bratislavy a přiznávám se, že udělala dojem. Moderní výškové budovy přesně podle mého vkusu, obří řeka Dunaj, musím se sem ještě podívat.

V Bratislavě jsem měl krátkou pauzu, tak jsem zašel do nákupního centra spojeného s podzemním autobusovým nádražím nakoupit lehkou svačinu. Za dvě taštičky s párkem, ovocnou kapsičku a lahev vody jsem nechal asi 2,5 eura. Pocitově i cenově je český Lidl levnější.

Dále jsem pokračoval Turan Busem (moderní Flixbus) do Zvolenu. Cesta opět probíhala bez problémů, až na postarší ženu přes uličku, která svým dlouhým (cca 2 hodiny) telefonátem nepotěšila nejednoho spolucestujícího. Krátce před 18. hodinou vystupuji na autobusovém nádraží Zvolen a vydávám se směrem k hotelu Tennis. Hotel je lokalizován mimo centrum města, vedle dálnice a průmyslové zóny. Avšak hrazen pořadateli, takže si na lokalitu nemůžu stěžovat. Celkově je sportovního ražení s velkým wellness, tenisovými kurty. Ačkoliv na papíře je to ****, pocitově je to taková slovenská kvalita.

Tanky v parku cestou z nádraží

Zvolen den 1

Po ubytování v nejvyšším patře zjišťuji, že nemám své brněnské prezentační polotriko. Nezbývá mi nic jiného, než se vydat urychleně do nejbližšího obchodu a sehnat nějaký vhodný svršek. Rychlou chůzí docházím k Sinsay, kde kupuji šedé polotriko za 4,5 eura. S jeho výběrem však nejsem příliš spokojen, a tak dělám neplánovanou okružní vycházku přes celý Zvolen do dalšího shopping centra. Zde však nic lepšího nenacházím, a tak s úderem 20. hodiny směřuji své kroky zpět do hotelu. Cestou míjím samotný střed města a poohlížím se po něčem k jídlu. Do oka mi padne Kebab, avšak co se nestalo, místo prodavačů z dalekého východu je zde pouze místní kebabář. Zde moje eura neuvidí, a tak jdu dál a spoléhám na to, že narazím na nějaký stánek s pořádným prodavačem typu Radžeše Kutrapalího z Big Bang Theory. Avšak to se nestalo, takže na dalším místě zastavuji u místní blondýny a kupuji kebabbox. (4/10).

Zvolenský Hrad

Zvolen den 2

Výhled z pokoje, v dálce Hrad

Ráno se probouzím do jasného dne s výhledem na Zvolenský hrad. Snídaně jsou od 7, a tak přesně úderem 7. hodiny vycházím ze dveří. K mému překvapení je v restauraci již přibližně 30 lidí. Snídaně s poměrně slabým výběrem, avšak bylo zde něco, co v Česku nebývá, a to zemiakové placky (8/10). Ještě je třeba vyzdvihnout kvalitu a sílu džusů, na hotel nadstandard.

Konference

Po snídani si balím všechny věci a směřuji k konferenčnímu sálu v přízemí. U registrace mě hned zachytí hlavní pořadatelé a dáváme se do krátké řeči. Následně se dávám do hovoru se zástupcem start-upu, který vyrábí cyklodetektory, a usazuji se k jeho stolu.

Konference začíná kolem 9:30 a po pár prezentacích je jasné, že nabíráme skluz. Avšak prezentace jsou velmi zajímavé a všechny se týkají oblasti městské mobility. Můj předřečník, primátor Dubnice nad Váhom, ve své prezentaci zmínil několik témat, která se obdobně promítají i do situace v Brně. Dostal jsem zajímavý úvod od pořadatelů, kteří zmínili moji sportovní minulost, a šel jsem k řečnickému pultíku. Jediné, co zde chybělo, byl náhled na monitor, který by ukazoval následující slide. Jinak celé pódium, technika a ozvučení byly na jedničku. Díky velkému skluzu jsem se maximálně snažil dodržet stanovený limit, avšak již bylo jasné, že nabíráme stále větší zpoždění. Po mé prezentaci si mě odchytilo několik lidí (mimo jiné slovenský cyklokoordinátor) a dále jsme rozvíjeli téma mé prezentace. O krátké pauze jsem poskytl několik odpovědí novinářce z místních novin, natočil krátký videoshot o tom, co mi tato konference přináší, a následovala panelová diskuze.

Tato diskuze svým výběrem témat a řečníků byla opravdu zajímavá a nejvíce mě zaujal zástupce firmy Bolt. Vzhledem a mluvou připomínal Bandurka ze Survivor a jeho styl prezentace a odpovědi se mi velmi líbily. Celkově se diskuze točila kolem témat, která všechny řešíme nebo máme v Brně vyřešená. Avšak musela být zkrácena, aby konference neskončila s velkým zpožděním.

Před závěrečnou částí, a to soutěžními prezentacemi čtyř start-upů, byl připraven oběd, avšak bylo dobré si jídlo donést do sálu a sledovat probíhající prezentace. Bohužel řada účastníků již odešla, takže z přibližně 50 účastníků zde zbylo asi 30. Můj spolusedící bohužel celou soutěž nevyhrál, kde ho porazila jedna z mnohých platforem, které nabízejí integraci dat pro strategické rozhodování města. Bohužel na soutěžní prezentace bylo pouze 5 minut a podle mého názoru to bylo málo.

Po skončení se spustil silný liják, takže nebylo možné opustit prostor hotelu. Byl tak prostor na dodatečný networking a občerstvení. Následně již nezbývalo nic jiného než odjet ze Zvolenu směrem Bratislava.

Bratislava

Pyramida slovenského rozhlasu

Zde jsem měl přibližně hodinu a půl času, a tak jsem vyrazil prozkoumat nejbližší okolí. Hledal jsem nějaké obchody, kde bych koupil drobnosti jako speciální slovenské potraviny, ale na nic jsem nenarazil. Avšak jsem si prohlédl krásu místních parků, Slovenský rozhlas a zakusil jsem kebab (6/10) z místního stánku (zase místní Samko Holiček), nerozumím, na Slovensku prodávají kebab jen místní??

Závěr

Co říci na závěr? Slovensko překvapilo! Tuto konferenci hodnotím co do obsahu a diskuzí zatím jako nejlepší, kterou jsem absolvoval. Je dobré čas od času opustit svoji bublinu, poznat nejen české prostředí, ale i zahraniční. A Brno na tom není vůbec zle, dokonce je v mnoha věcech napřed a v očích ostatních jsme jeden z příkladů dobré praxe, který udává směr.