Gisák a technika? (1. díl)

Aneb jakou techniku potřebuje správný Gisák k práci? Často se nás ptají známí, rodina či klienti, v čem vlastně ten „GIS“ děláme? Jaké na to máme počítače nebo jestli máme Apple…

Rozhodli jsme se toto téma pojmout trochu rozsáhleji a ukázat, jaké sw využíváme, jakou techniku máme v práci/osobně a co je sen každého (správného) Gisáka.

Jaké sw dnes používám?

V GIS se pohybuji přibližně 8-9 let a za tu dobu se moje portofolio SW značně proměnilo. Zcela jistě se najdou programy, které jsou stálicí a využívám je prakticky celou dobu.

  • QGIS (Quantum GIS pro pamětníky :-))
  • ArcGIS Pro (dříve ArcMap)
  • Affinity Designer (dříve Corel Draw)
  • VS Code
  • PowerBI desktop
  • Photopea/Photoshop
  • Adobe After Effect
  • Blender

V tabulce jsou seřazeny moje hlavní současné sw, od nejvíce používných až po ty okrajové. Samozřejmě že během studia jsme přišli do styku ještě s celou řadou dalších programů a nástrojů např. ke zpracování rastrových dat, k tvorbě statistických modelů, modelování … Ale dnes si vystačím se sw, které jsou uvedeny výše. Krátce se zastavíme k využití jednotlivých nástrojů.

ArcGIS /QGIS

Asi hlavní „kladivo“ každého Gisáka. Slouží ke zpracování, vytváření, prohlížení a vůbec práci s GIS daty, přípravu podkladů, tvorbu map, analýz … Začínál jsem s ArcMap ve verzi 10.1, jelikož škola neposkytovala studentům licence, byly vždy pokoutně sháněny z různých legálních či méně legálních zdrojů. Souběžně s tím jsem si hrál s QGIS (tehdy ještě Quantum GIS).

V současně době používám ArcGIS Pro ve verzi 2.9 a musím říc že je zde vidět obrovský posun. Za mě je ve srovnání se starým ArcMapem něco jako Škoda kodiaq v plné výbavě vs Škoda Oktávia 2 generace se střední výbavou. Opravdu jsem si tento nástroj zamiloval a ačkoliv jsme jej ve škole téměř nepoužívali, v práci jsem si na něj zvykl velice rychle a už bych určitě zpátky neměnil.

Affinity Designer

Jelikož často vytvářím různé graficé výstup/mapy je pro mě důležitý mít nějaký nástroj ve kterém je možné výsledná díla dotvářet. Dříve jsem využíval sw jako CorelDraw /Inscape, ale v současné době nevidím moc jiných lepších variant než je Affinity Designer. Tento sw je unikátní svojí nízkou cenou za doživotní licence, podporou mnoha formátů, či intiutivním ovládáním. Ačkoliv není tak robustní, jako například produkt od Adobe, rozhodně má co nabídnout a pro moji práci naprosto dostačuje. Licenci mám zakoupenou jak soukromě, tak na pracovním počítači.

Adobe After Effect

Vždy mě bavilo vytvářet videoobsah. Jdna fotka vydá za tisíc slov a jedno video za tisíc fotek. A právě k vytváření obsahu, animací atd… je výborný sw Adobe After Effect. Vzhledem k jeho ceně, mám samozřejmě licenci pouze v práci (soukromě používám Blender).

Dokonce je do AE možnost dokoupení pluginu s nativní podporou GIS dat GEOlayers 3, který umožňuje velice pohodlnou práci a vytváření mapových animací. I přes to, že současná verze ArcGIS Pro umí velice dobře připravovat nejrůznější animace, Adobe After Effect se určitě neztratí.

Rozhodně doporučuji vyzkoušet i podporu importu kompozice z Google Earth Studio, ve kterém můžete vytvářet působiví 3D scény a následně udělat mapovou vizualizaci. Ukázky níže.

Noční rozjezdy autobusů (ArcGIS PRO/After Effect)
Podklad Google Earth Studio

V dalším díle si řekneme něco, jaký hw používáme a zda vůbec potřebuje Gisák super výkonný počítač. GISU ZDAR!